Contaminació de l’aire provocada pel trànsit. Iniciatives i mesures

La contaminació de l’aire urbà és un greu problema en moltes grans ciutats europees.

Durant els últims dies l’Ajuntament de Madrid ha activat el Protocol de Contaminació després de superar el valor límit de diòxid de nitrogen (NO2) que estableix la legislació. No obstant això, la capital no es la única ciutat en la qual s’han mesurat nivells de contaminació de l’aire elevats. Barcelona també supera els límits de concentració en mitjana anual de diòxid de nitrogen (NO2) establerts per la Unió Europea per a la protecció de la salut.

Aquest fet exigeix que s’hagin d’adoptar estratègies d’actuació a tots nivells (locals, nacionals, estatals i/o europees) per millorar la qualitat de l’aire de les ciutats i de les seves àrees metropolitanes.

Nombrosos estudis indiquen que el sector de la mobilitat és el principal causant dels problemes de qualitat de l’aire a la ciutat de Barcelona i  la seva àrea metropolitana, seguit de l’activitat industrial i del trànsit aeri i marítim.

El problema de la qualitat de l’aire a la capital catalana ve donat no només pels contaminants que s’hi aboquen, sinó també per la geografia i el clima: l’emissió de partícules pot ser més baixa que a moltes altres ciutats europees, però la calor, els anticiclons, la situació entre el mar i la muntanya, el poc vent i la poca pluja dificulten la dispersió dels elements nocius.

Diàriament es produeixen més de 1,8 milions de desplaçaments interns-externs (que entren o surten de Barcelona) gairebé la meitat dels quals (44,2%) es fan utilitzant el vehicle privat. És aquest flux de circulació de vehicles el principal causant de les emissions a l’atmosfera d’alguns contaminants que produeixen greus efectes sobre la salut dels ciutadans. L’Organització Mundial de la Salut (OMS) i nombrosos estudis científics evidencien la relació directa entre una mala qualitat de l’aire i un elevat nombre de malalties respiratòries, cardiovasculars, neurològiques, immunològiques i el càncer.

 

Iniciatives i mesures per reduir la contaminació de l’aire provocada pel trànsit

Nombrosos països han adoptat diverses iniciatives i mesures per a reduir la contaminació que provoca el trànsit. En la majoria de casos es prenen mesures d’urgència durant alguns dies, quan la contaminació és més elevada, i no mesures mitjançant polítiques més completes a llarg termini.

Com a consumidors i usuaris podem contribuir i col·laborar per reduir la contaminació atmosfèrica duent a terme algunes accions que volem compartir amb vosaltres:

  • Fer ús del transport públic, de bicicletes o fer els trajectes a peu.
  • Compartir cotxe. O deixar el cotxe a l’estació de tren més propera al vostre destí i completar el viatge en transport públic.
  • Reduir la velocitat a les carreteres, sobretot als cinturons perifèrics, i accelerar poc a poc.
  • Utilitzar neumàtics de baixa resistència de rodament adequats a cada vehicle. A menor resistència de rodament, menys pèrdua d’energia per fricció i per tant més estalvi de combustible.
  • L’aparell de so, l’aire condicionat, les llums interior i exteriors i la botzina utilitzen energia. Recomanem intentar fer un ús baix d’aquests elements per tal d’allargar la vida de la bateria i estalviar combustible.
  • Canviar l’oli del motor i el filtre de l’oli en els intervals recomanats. L’oli lubrica i neteja el motor evitant que s’acumulin sediments que restin eficiència.

A més a més la Generalitat ha engegat l’aplicació Aire.cat amb la intenció de facilitar als ciutadans la informació sobre la qualitat de l’aire i que permet observar mitjançant punts verds, grocs i vermells la contaminació en punts concrets del territori català.

 

 

 

 

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*