Black Friday i Ciber Monday: Consells per una compra responsable

Black Friday
Descomptes. Fotografia de Artem Beliaikin a Pexels

El Black Friday i el Cyber Monday ja són aquí, és per això que des de l’Organització de Consumidors i Usuaris de Catalunya volem compartir aquests consells per afrontar aquestes dues jornades de forma responsable.

Durant la campanya del Black Friday d’enguany s’estima que es facturaran de 1.600 milions d’Euros a tot l’Estat. Això suposa un increment en la facturació del 10% respecte l’any passat, que es tradueix a un consum mitjà de 256 € per persona, segons un informe de Google recollit per EFE.

No compris de forma compulsiva o improvisada. Reflexiona, pregunta’t si realment ho necessites. Troba situacions en el teu dia a dia en què faràs servir el producte i analitza fins a quin punt és una necessitat. Valora aplaçar la decisió uns dies.

Desconfia d’ofertes molt llamineres. Podria tractar-se de falsificacions o productes reacondicionats. Assegurat de realitzar la teva compra en una botiga de confiança. No existeixen els duros a quatre pessetes.

Compara preus a diferents botigues. No et deixis impressionar per un percentatge de descompte i compara el preu final amb IVA. Recorda que els productes han de mostrar tant el preu original com el rebaixat.

La rebaixa només al preu. Un producte amb el preu rebaixat ha de tenir la mateixa qualitat i garantia que el producte quan no estava rebaixat.

La publicitat és vinculant. Els comerços han de complir allò que anuncien.

Conserva la factura o el rebut. Les factures i els comprovants de compra són la garantia del producte i et serà necessari tenir-ho en cas que en el futur hagis de realitzar una reclamació.

No et sobreendeutis. Modera l’ús de targetes de crèdit i tingues en compte que el finançament que ofereixen els propis establiments poden tenir interessos i condicions abusives.

Coneix condicions de devolució. Tens dret a canviar el producte o que et retornin els diners quan aquest sigui defectuós. Si el producte es troba en perfecte estat i l’establiment comercial no ho explicita, aquest no tindrà l’obligació de retornar els diners o efectuar canvis. Pregunta per aquestes condicions a la botiga abans de realitzar la compra.

En compres a distància (internet, correu, telèfon, …) tens dret de desistiment del contracte. Tindràs 14 dies naturals a partir de l’endemà de la possessió dels bens o l’entrada en efecte del contracte per exercir aquest dret. Tingues en compte que se n’exclouen productes personalitzats, que es facin malbé amb rapidesa o que no siguin aptes per al retorn per raons de salut o higiene entre altres excepcions.

A més a més, si compres per internet:

  • Coneix la botiga o tingues-ne referències del teu entorn.
  • Revisa les condicions de devolució.
  • Comprova que no hi ha caselles pre-marcades quan acceptis les condicions de la compra.
  • No exposis les teves dades bancàries i personals en xarxes Wi-Fi obertes.
  • Si la botiga es troba a la Unió Europea el procés de reclamació serà molt més fàcil.

L’OCUC som una associació privada sense ànim de lucre, democràtica i independent, que des de 1978 assumeix les funcions de defensar, educar, difondre, promoure i representar els drets del conjunt dels consumidors i els usuaris de Catalunya.

Fes-te soci i gaudiràs d’assessorament gratuït, visites concertades al nostre departament jurídic i molts altres avantatges.

Sigues el primer a comentar

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


four × 5 =