Compres per internet i el dret a desistiment

Foto de Campaign Creators a Unsplash

Els hàbits de consum estan canviant contínuament i cada dia són més les persones consumidores que realitzen les seves compres per internet. De fet un estudi de EmpathyBroker assenyala que el 29 % dels consumidors de l’Estat compren almenys un cop al mes per internet i que les persones entre 16 i 34 anys ho fan set cops al mes.

Comprar per internet pot tenir avantatges com no haver-se de desplaçar a l’establiment, amb la despesa de temps que això comporta, o tenir un catàleg més gran per comprar que el que es pot trobar a una botiga. Tanmateix, de cara al consumidor,  també existeixen desavantatges gens negligibles com el fet que no es pugui veure, tocar i provar el producte abans de realitzar la compra.

És per això que una de les garanties fonamentals en les compres per internet i a distància és el dret a desistiment: Aquest dret consisteix en la potestat del consumidor o usuari, que sense haver d’indicar el motiu, pot desistir de l’operació durant els 14 dies naturals des de la recepció del producte o des de l’entrada en funcionament del servei contractat.

El venedor està obligat a informar per escrit i de manera clara i precisa de l’existència d’aquest dret i de com l’usuari ha de procedir per exercir-lo i de les condicions. Si el venedor no informa d’aquest dret a la persona consumidora, aquest període s’amplia 12 mesos més als 14 dies inicials. En cas que el venedor informi tard a l’usuari el termini serà de 14 dies naturals des del moment de la comunicació.

El dret de desistiment és un dret irrenunciable. Això vol dir que sempre que es realitza una compra per internet, a distància o fora de l’establiment comercial sempre aplica. Encara que existís una clàusula contractual per forçar la renúncia de l’usuari a aquest dret, aquesta clàusula seria nul·la.

L’OCUC som una associació privada sense ànim de lucre, democràtica i independent, que des de 1978 assumeix les funcions de defensar, educar, difondre, promoure i representar els drets del conjunt dels consumidors i els usuaris de Catalunya.

Fes-te soci i gaudiràs d’assessorament gratuït, visites concertades al nostre departament jurídic i molts altres avantatges.

1 Trackback / Pingback

  1. Conferència de Júlia Terès sobre com presentar una reclamació - L´Ocuc

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


5 × 3 =