Conferència de Júlia Terès sobre com presentar una reclamació

La tècnica jurídica de L’OCUC, Júlia Terès, ha parlat d’avant l’Aula d’Extensió Universitària de gent gran de Vilanova i la Geltrú sobre com s’ha de procedir a l’hora de fer una reclamació en matèria de consum.

Júlia Terès va explicar davant una cinquantena de persones que el primer pas per presentar una reclamació és dirigir-se al mateix establiment on s’ha realitzat la compra. En un mes aquesta empresa haurà de donar una resposta. Si aquesta resposta no és satisfactòria, la persona consumidora s’haurà de dirigir a l’Oficina Municipal d’Atenció al Consumidor (OMIC) o a una organització de consumidors com L’OCUC, l’Organització de Consumidors i Usuaris de Catalunya. A partir d’aquí es realitzarà una apel·lació a la Junta Arbitral de Consum o, segons l’àmbit de la qüestió, a l’organisme que correspongui (p.e. Oficina d’Atenció a l’Usuari de Telecomunicacions, Direcció General d’Energia, Direcció General d’Assegurances i Fons de Pensions, etc.).

Terès va posar tres exemples pràctics que il·lustren la diversitat de les reclamacions.

  • En compres va recordar la importància que té conservar el tiquet de compra, els dos anys obligatoris de garantia o els 14 dies de dret a desistiment en productes comprats fora de l’establiment comercial.
  • Pel que fa a telefonia va destacar la importància de tenir clar què inclou el contracte abans de la seva firma i parar atenció a ofertes addicionals que poden fer pujar la factura al cap de pocs mesos.
  • En reclamacions en el transport aeri, Terès va explicar quins són els drets dels usuaris d’aquest transport en cas de cancel·lació del vol o retard d’aquest.

Un altre aspecte que la tècnica jurídica de L’OCUC va explicar a la sala van ser els aspectes relacionats amb visites de comercials a domicilis privats, que han de ser comunicats amb antelació de manera telefònica.

Terès també va parlar sobre les trucades de comercials que tots rebem als nostres telèfons. Va recomanar que no s’han de proporcionar mai dades personals o imports de factures i va explicar l’existència de la llista Robinson, una llista on els usuaris poden inscriure’s per tal que les empreses de telemàrqueting no els incloguin a les seves llistes de trucades.

Des de L’OCUC treballem per informar els nostres associats i a la població general sobre els seus drets i deures com a persones consumidores. Coneix els avantatges de ser soci de L’OCUC aquí.

Sigues el primer a comentar

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


2 × one =