Consum de proximitat: Etiquetatge dels productes

La majoria dels productes que comprem, des de les fruites fins als sabons, porten un distintiu que ens indica les característiques del mateix. Gràcies a aquestes etiquetes podem saber els ingredients, la informació nutricional o l’origen del producte. El més habitual és que comprem els productes segons criteris com el preu, la confiança de la marca o valorant si és saludable o no. En canvi és poc freqüent que ens fixem en la seva provinença.

Com hem explicat anteriorment, és important consumir productes de proximitat per promoure la producció del nostre territori. En aquest cas hi ha articles que indiquen a través de distintius a l’embolcall que són ecològics, de km0, D.O (Denominació d’Origen), bio o frescos. El problema és que a vegades les marques utilitzen aquests qualificatius a la lleugera, sense que realment el producte respongui a les característiques que s’indiquen a l’etiqueta.

El marc legal espanyol estableix quina ha de ser la normativa en matèria d’etiquetatge amb les modificacions aprovades en el conjunt de la Unió Europea. Aquesta regulació disposa com ha de ser la presentació i la publicitat de producte i estableix que els elements informatius no han d’induir a error pel comprador. Aquestes característiques de l’etiqueta s’hauran de presentar de manera que puguin ser visibles i comprensibles.

Dins de les trampes que trobem en les etiquetes dels productes hi ha la d’atribuir conceptes o logos que no estan regulats per fer-lo més atractiu, com ara els termes natural, artesà, tradicional, casolà, light, etc. En canvi, altres termes com ecològic, biològic o orgànic si que tenen una certificació oficial d’agències com el CCPAE (Consell Català de la Producció Agrària Ecològica).

A banda d’aquests, hi ha els productes que es venen a granel que no acostumen a portar etiqueta i que acostumen a presentar la seva denominació d’origen en un cartell a part. En aquest sentit el Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació ha presentat una campanya en què presenta el nou distintiu “venda de proximitat”, que senyalitza quins productes es poden considerar dins d’aquesta categoria.

   

Aquests distintius els podem trobar als mercats i altres establiments comercials. La venda directa correspon a la que no hi ha cap intermediari i la venda en circuit curt és la que en té com a màxim un.

Sigues el primer a comentar

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


1 × 3 =