Crisi del coronavirus: Com afecta als consumidors?

1. Viatges i transport

1_transport-01
  • En les cancel·lacions de vols, l’usuari no té dret a compensació però sí al retorn de l’import del bitllet.  L’usuari pot decidir si vol acceptar un abonament o un reemborsament.
  • Si la companyia no cancel·la el servei, s’ha de mirar les condicions del contracte i si especifica alguna cosa sobre crisis sanitàries. El consumidor podria cancel·lar sense penalització i amb dret a rebre l’import del bitllet.
  • Pel que fa els bitllets de tren, es retornarà l’import del bitllet en els serveis cancel·lats i en els que segueixen circulant aquests dies. RENFE ha habilitat un telèfon ja que preveu el retorn del 100% de l’import dels bitllets.
  • En el transport per via carretera, com autobusos, es retorna l’import del bitllet o s’ofereix transport alternatiu. Cal contactar amb la companyia.
  • En el transport marítim, tant si la companyia cancel·la el servei com si no el cancel·la però l’usuari no hi pot accedir per les circumstàncies actuals, hi ha dret al retorn del bitllet.
  • En viatges combinats l’usuari té dret a desistir del contracte i al retorn del pagat. No hi haurà dret a indemnització.

2. Hipoteques

2_insurance-01
  • Hi ha moratòria en pagament de quotes de col·lectiu especialment vulnerables.
  • S’ha d’acreditar la situació de vulnerabilitat davant el banc i aquest tindrà 15 dies per donar una resposta.

3. Serveis per quotes

3_bank-account-01
  • La persona usuària té dret a reclamar la part proporcional de les quotes les quals no s’ha prestat el servei o servei alternatiu o un descompte.
  • Recomanem posar-se en contacte amb l’empresa que presta el servei per demanar com es farà front a aquesta situació.
  • Si no es respecta aquest dret cal dirigir-se a l’establiment i emplenar un full oficial de reclamació, un cop normalitzada la situació de l’estat d’alarma.

4.  Subministres: Gas, llum, aigua.

4_subministres-01
  • No es pot suspendre el servei a persones amb condició de vulnerable i risc d’exclusió social.
  • Es prorroga el bo social fins al 15/09/2020.
  • Pel que fa a l’aigua, hi ha una normativa de la Generalitat de Catalunya el qual aprova bonificacions en el canon de l’aigua (per particulars com per empreses).
  • En cas dels consumidors particulars s’aplica una reducció del 50% del cànon de l’aigua durant dos mesos (abril i maig).

5.  Compres a distància

5_product-return-01
  • Els béns comprats s’han d’entregar en 30 dies (excepte que s’hagi acordat una altra cosa). Si no es compleix, el consumidor pot donar un termini més i, si en aquest termini no s’entrega es pot desistir i retornar els diners.
  • S’interromp el període de devolució de les compres i continuarà contant quan s’aixequi l’estat d’alarma.

6.  Telecomunicacions

6_telephone-01
  • Es prohibeix la interrupció del servei (excepte causa justificada)
  • No es pot fer campanya de portabilitat per evitar que la gent es desplaci.
  • Se suspenen les portabilitats que s’estaven realitzant.

Des de L’OCUC volem mantenir informats tots els consumidors i usuaris sobre els seus drets. Mantindrem aquesta pàgina actualitzada dia a dia.