Crisi del coronavirus: Com ha afectat i afecta als consumidors

L’OCUC ha estat al costat d’aquells consumidors que s’han vist afectats a conseqüència de la declaració de l’estat d’alarma i les mesures preses pel Govern per a frenar la pandèmia.

A causa de l’excepcionalitat del moment, es va aprovar nova normativa i es va recordar la ja existent per a defensar els drets dels consumidors i usuaris. L’article 36 del Reial Decret 11/2020 estableix:

Els contractes de compra de productes o de prestació d’un servei que es van veure impossible de realitzar, els consumidors tenen el dret de deixar-lo sense efecte i recuperar els diners pagats.

Per exemple,

  • Es pot demanar a la companyia aèria el retorn del que va pagar per un bitllet si el vol va ser cancel·lat per la pandèmia.
  • Pot reclamar a l’agència de viatges el retorn dels diners del paquet contractat.
  • Les quotes dels extraescolars.

Viatges i transport

Transport aeri: Cal diferenciar si el vol va ser cancel·lat durant l’estat d’alarma o posterior a aquest.

  • Durant l’estat d’alarma: hi ha dret al retorn de l’import del bitllet. L’usuari pot decidir si vol acceptar un val de la companyia o el reemborsament.
  • Després de l’estat d’alarma: hi ha dret a una compensació econòmica o a un transport alternatiu. Si no es respecten aquests drets, cal reclamar.

S’ha de reclamar a la companyia pels canals que ella estableixi. Després de 30 dies, si no hem obtingut resposta o aquesta no ens satisfà, cal enviar una reclamació a l’Agència Estatal de Seguretat Aèria que en 90 dies haurà de resoldre el conflicte.

Viatges combinats:

  • Quan el viatge hagi estat cancel·lat degut a la situació sanitària l’usuari s’ha d’adreçar a l’agència de viatges per arribar a un possible acord. Es pot retornar allò pagat descomptant despeses que l’agència hagi tingut o fer un canvi de dates.
  • Quan aquest hagi estat cancel·lat es pot optar per un bo o el reemborsament del pagat, dins de les possibilitats de la pròpia empresa. Aquest bo pot tenir validesa de fins a un any. És potestat de la persona consumidora decidir si s’accepta o vol el retorn de l’import.
1_transport-01

Habitatge

Hipoteques

  • Es va aprovar una moratòria en el pagament de les quotes de les hipoteques per a particulars, locals i oficines d’autònoms.
  • Cal contactar amb el banc per tal que informi el consumidor dels tràmits que cal fer.
2_insurance-01

Serveis per quotes

El consumidor que no se li ha prestat el servei que paga a quotes, per exemple, un gimnàs, pot optar per:

  • Demanar la prestació d’un servei addicional, canvi de dates, horaris o adquirir un descompte.
  • En cas que sigui impossible, la persona usuària té dret a reclamar la part proporcional de les quotes les quals no s’ha prestat el servei.

Si no es respecta aquest dret, cal dirigir-se a l’establiment i emplenar un full oficial de reclamació.

3_bank-account-01

Reclamacions de consum

Cal dirigir-se a l’empresa per via els canals que aquesta estableix.

En la majoria de serveis i béns, la companyia té 60 dies per arribar amb un acord amb el consumidor. En cas que aquest acord no sigui satisfactori, es farà en 14 dies el retorn de diners i se li poden descomptar al consumidor les despeses de gestió.

Si el servei contractat eren anteriors al 4 de juny, el termini es redueix a 30 dies per resoldre la petició.

Si no rebeu resposta o aquesta no és adequada podeu fer-nos arribar una consulta. El nostre gabinet tècnic us acompanyarà en tot el procés de reclamació.

D’acord amb el producte o servei poden haver modificacions de terminis. Recomanem que es posin en contacte amb el gabinet tècnic per valorar cada cas individualment.

10_reclamacio-01

Des de L’OCUC volem mantenir informats tots els consumidors i usuaris sobre els seus drets. Mantindrem aquesta pàgina actualitzada dia a dia.

Tens una consulta?

Descarrega't la guia

NOTÍCIES RELACIONADES

Consells per llogar vehicles durant l’estiu

Xerrada sobre l’estat del consum després de l’estat d’alarma

Consells per fer una compra responsable i reduir el malbaratament d’aliments

Crisi del coronavirus: comerç on-line i a distància

Crisis del coronavirus i serveis per quotes.

Cancel·lació de viatges per la crisi del COVID19