Què has de tenir en compte a l’hora de comprar un bitllet d’avió o agafar un vol?

Avió enlairant-se. Imatge de Julian Herzog.

Des de L’OCUC, l’Organització de Consumidors i Usuaris de Catalunya, volem recordar els drets de les persones que tenen pensat agafar un vol o comprar un bitllet d’avió, ja sigui per anar de vacances, visitar familiar o qualsevol altra causa

A Catalunya s’aplica la normativa europea, que té efectes sobre els vols interns dintre la UE i als que tenen destí o sortida des de la UE.

En el moment de la compra:

  • Informa’t bé de les condicions de la tarifa que contractes. Inclou l’equipatge per facturar? Amb quin límit de pes? Permet canvis de dates? Hi ha penalització si no et presentes al vol?
  • L’empresa t’ha d’informar de l’import final amb impostos i taxes incloses.

En cas que es retardi el teu vol:

  • Si el retard és de més de dues hores la companyia aèria us ha de donar gratuïtament menjar i begudes així com proporcionar-vos mecanismes de comunicació.
  • Si el vol s’endarrereix més de 5 hores l’usuari té dret a desistir i podrà recuperar l’import total del bitllet.
  • Si el vol es retarda un o més dies l’empresa aèria està obligada a proporcionar-vos allotjament i els desplaçaments corresponents.
  • Si arribes al teu destí més de tres hores tard, tens dret a una compensació econòmica. En vols de 1500km o menys de 250€, en vols d’entre 1501km i 3500 de 400€ i en vols de més de 3500km de 600€.
  • En cas que el retard hagi estat causat per circumstàncies extraordinàries i inevitables, com causes meteorològiques, el transportista no estarà obligat a realitzar aquestes compensacions econòmiques.
  • Tingues en compte que si acceptes un bitllet alternatiu aquesta compensació es reduirà a la meitat.

En cas que es cancel·li el teu vol:

  • Si la cancel·lació està motivada per circumstàncies alienes a l’empresa, imprevisibles o inevitables o en cas que l’empresa us avisi amb un mínim de dues setmanes d’antelació, no hi hauria dret a compensació.
  • En la resta de casos correspon una compensació econòmica de 250€ en vols de 1500km o menys, de 400€ en vols d’entre 1501km i 3500km i de 600€ en vols de més de 3500km. Aquestes compensacions es redueixen a la meitat si l’empresa ofereix una alternativa que permeti arribar al destí amb poques hores de diferència.

En cas que et vegis afectat per l’overbooking:

  • L’overbooking és una pràctica habitual en moltes companyies aèries que consisteix en vendre més bitllets que places hi ha a un avió, arriscant-se la companyia a que es mostrin més passatgers dels que poden assumir en un vol.
  • En cas que et trobis en aquesta situació, la companya aèria té l’obligació de preguntar a tot el passatge si hi ha algú que voluntàriament vulgui cedir el seu seient.

En cas de no trobar a ningú poden denegar-te l’embarcament però tens dret a:

  • Triar entre la devolució de l’import o un transport alternatiu.
  • Menjar, begudes, sistemes de comunicació i allotjament (si fos necessari)  amb desplaçaments inclosos.
  • Una compensació econòmica d’entre 250€ i 600€ segons la distància del vol. Aquesta compensació es redueix a la meitat en cas que s’accepti un vol alternatiu que permeti arribar a destí amb poques hores de diferència.

En cas de tenir un problema amb l’equipatge:

  • Tant si t’han perdut l’equipatge, com si l’han danyat o com si hi ha un retard en l’entrega has d’omplir el PIR (Informe d’Irregularitats en l’Equipatge) que et proporcionarà la teva companyia aèria.
  • Si has de viatjar amb objectes de molt valor és recomanable que facis una declaració de valor en el moment de la facturació. Consulta amb prou antelació amb la companyia aèria com procedir per a fer-la.
  • Si els danys han estat causats a l’equipatge de mà, la companyia només se’n farà responsable quan els danys s’hagin causat per la seva culpa.

 

Sigues el primer a comentar

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


2 × four =