Transport Terrestre i Ferroviari de Viatgers

Les empreses que faciliten serveis de transport terrestre i ferroviari de viatgers han d’exposar les tarifes i els horaris i han d’informar de les categories, els serveis que ofereixen, la possibilitat de cancel·lar el viatge, les penalitzacions i la disponibilitat per a persones amb mobilitat reduïda.

Transport amb autocars amb distància superior a 250km dins de la UE

En cas de retard o cancel·lació, tens dret a la continuació del viatge, recorregut alternatiu i reemborsament. Si es produeix una cancel·lació o un retard superior a 120 minuts, pots optar entre continuar el viatge amb un transport alternatiu o bé el reemborsament del bitllet i, si no t’ofereixen la possibilitat de continuar el viatge, també tens dret a una indemnització del 50% del cost del bitllet.

En cas de cancel·lació o retard a la sortida d’un servei, t’han d’informar de la situació 30 minuts després de l’hora de sortida programada, l’hora estimada de sortida quan es disposi d’aquesta informació. Si perds una connexió prevista en l’horari, t’han informar sobre les connexions alternatives.

Assistència en cas de cancel·lació o retard a la sortida. En trajectes de més de 3 hores, si es cancel·la el viatge o hi ha un retard de més de 90 minuts, s’ha d’oferir menjar, begudes i, si cal, allotjament amb els trasllats inclosos.

Transport amb taxi

El servei de taxi és aquell transport de viatgers amb vehicles d’una capacitat de fins a nou places, inclòs el conductor, que es realitza mitjançant preu.

Les tarifes per al servei de taxi són establertes periòdicament per l’Administració. Han de ser visibles a l’interior del taxi, incloent-hi els suplements i les tarifes especials. Hi ha un suplement tarifari pel servei en horari nocturn, dissabtes i dies festius.

Els gossos pigall que acompanyen persones invidents han de ser admesos gratuïtament, així com els cotxets de nens i les cadires de rodes. 

Has de poder triar el recorregut que consideris més adient. Tens dret a rebre un rebut o una factura amb el preu total del trajecte, l’origen i el final i les dades de la llicència del vehicle.

Transport ferroviari

Quan es produeix un retard superior a 60 minuts, pots optar entre continuar el viatge amb un transport alternatiu o bé el reemborsament de l’import del bitllet i t’han d’oferir gratuïtament, menjar, begudes i, si cal, allotjament amb els trasllats inclosos.

En cas de continuar el viatge, si el retard ha estat d’entre 60 i 119 minuts, et correspon una indemnització del 25% del preu del bitllet i a partir dels 120 minuts de retard, la indemnització  és del 50%.

Si resulta impossible continuar el trajecte, les empreses ferroviàries han d’organitzar serveis alternatius de transport.

Si es cancel·la el viatge, tens dret a la devolució de l’import pagat. Si la informació es facilita 4 hores abans, es tindrà dret a una indemnització del doble del cost del bitllet.

Conserva el títol de transport fins que finalitzi el viatge per si et cal reclamar.

Si pateixes qualsevol incidència relacionada amb el servei, has de demanar el full oficial de reclamacions o contactar amb l’empresa de transporti per un mitjà que en deixi constància.

Si en el termini de 30 dies no has obtingut resposta, o bé la resposta no és satisfactòria, pots adreçar la teva reclamació a la Junta Arbitral del Transport de Catalunya.