El greenwashing o rentat verd és l’acte de confondre als consumidors en relació amb les pràctiques mediambientals d’una companyia o els beneficis que aporta pel medi ambient un producte o servei.
L’Organització Europea de Consumidors (BEUC) i 22 de les seves organitzacions membres, han presentat una denúncia davant la Comissió Europea i la xarxa d’autoritats de protecció dels consumidors (CPC) denunciant les afirmacions enganyoses sobre el clima de 17 companyies aèries europees. Aquest tipus d’afirmacions infringeixen les normes de la UE contra les pràctiques comercials deslleials.
La BEUC demana una investigació a escala europea sobre aquest afer i que les companyies afectades deixin de fer afirmacions que donen als consumidors la impressió de que volar és sostenible. Això és senzillament fals, ja que volar no és sostenible ni està destinat a ser-ho en un futur proper.
També demanen que en els casos en els quals les aerolínies han proposat als consumidors pagar taxes “verdes” addicionals basant-se en aquestes afirmacions enganyoses, les autoritats de la CPC haurien de demanar a les aerolínies que retornin aquests diners als seus clients. La BEUC ha identificat diferents exemples de declaracions enganyoses dirigides a les persones consumidores:
- Afirmacions que sostenen que el pagament de crèdits addicionals pot “compensar” o “neutralitzar” les emissions de CO2 d’un vol. Objectivament enganyós ja que els beneficis climàtics de les activitats de compensació son molt incerts
- Les companyies aèries enganyen als consumidors al cobrar-lis més per contribuir al desenvolupament de “combustibles d’aviació sostenibles” (SAF). Aquests combustibles no estan llestos encara pel mercat (serà més aviat cap a finals de la dècada del 2030) i representaran una petita part dels dipòsits dels avions
- Donar a entendre que el transport aeri pot ser “sostenible”, “responsable” i “ecològic”, afirmacions completament enganyoses.
És important posar fi a aquestes afirmacions ja que, amb l’augment previst del tràfic aeri, les emissions seguiran augmentant en els pròxims anys.
“Canviar la demanda dels consumidors cap a modes de transport més sostenibles és fonamental per reduir les emissions. Les aerolínies han de deixar de donar als consumidors la falsa impressió de que estan triant un mode de transport sostenible. A més, els responsables polítics han d’impulsar solucions que ofereixin als consumidors alternatives fiables, atractives i sostenibles, com connexions ferroviàries de llarga distància de major qualitat”, comenta Ursula Pachl, Directora General Adjunta de BEUC.