L’entrada en vigor de la Llei Orgànica 1/2025 imposa la necessitat d’haver intentat la mediació, la conciliació o la negociació assistida per poder actuar en la via judicial en temes de consum
La Llei Orgànica 1/2025, que va entrar en vigor el 3 d’abril de 2025, introdueix una mesura que tractarà de descongestionar els tribunals en matèria de consum: abans d’interposar una demanda judicial, les parts hauran d’acreditar que s’ha intentat resoldre el conflicte mitjançant els Mitjans Adequats de Solució de Controversies (MASC). Aquests MASC corresponen a la via extrajudicial i inclouen la mediació, la conciliació i la negociació assistida.
Aquesta reforma suposa un reconeixement de les tasques que les organitzacions de consumidors com l’OCUC han desenvolupat fins ara en la defensa dels drets dels ciutadans. Ara, la mediació en temes de consum adquireix una importància fonamental, ja que aquesta nova exigència converteix l’esgotament dels MASC en un requisit d’admissibilitat per als consumidors que volen portar un cas als tribunals.
L’objectiu d’aquesta mesura és fomentar la resolució extrajudicial dels conflictes i reduir la sobrecàrrega dels jutjats, oferint una via més àgil i econòmica per solucionar disputes entre consumidors i empreses. Es pretén que aquest nou requisit afavoreixi acords més ràpids i eficients, evitant processos llargs i costosos.