El 2015 la Comissió Nacional de la Competència, CNMC, va reconèixer que 147 concessionaris de cotxes de marques molt conegudes van atemptar contra la lliure competència perjudicant directament als consumidors.
Entre febrer de 2006 i agost de 2013 aquests concessionaris van pactar i fixar els preus alhora que van intercanviar informació comercial sensible, la qual cosa va fer que els clients paguessin centenars d’euros de més pels seus cotxes. Més de 10 milions de particulars i empreses es van veure afectats pel Càrtel dels Fabricants de Cotxes, on es van veure involucrades marques com Fiat, Ford, Nissan, Toyota, BMW i una quinzena més.
La CNMC va iniciar un expedient sancionador codificat com S/0482/13, i finalment, entre 2015 i 2016 va multar amb 171 milions d’euros a 21 fabricants, 130 concessionaris i 2 consultores per pràctiques anticompetitives. Es va demostrar que van compartir informació confidencial continuadament per controlar el mercat de la distribució de vehicles, i també serveis posteriors a la venda (reparacions, manteniment i recanvis). Malgrat que per part de les empreses del càrtel es van interposar recursos contra les sancions, l’Audiència Nacional els va desestimar, resolució que posteriorment va confirmar el Tribunal Suprem.
La resolució del Tribunal Suprem ha donat pas a les demandes dels usuaris per reclamar als fabricants una indemnització. Per efectuar la reclamació és imprescindible una justificació documental que acrediti la titularitat i la factura de l’import abonat. Es calcula que les indemnitzacions oscil·laran entre els 2.000 i els 9.000 euros, segons els danys i perjudicis percebuts, que correspon al voltant del 10 i 12% del preu pagat pels vehicles durant el temps que el càrtel va estar en actiu. Tant persones físiques (particulars) com jurídiques (empreses) que hagin adquirit un vehicle a un dels fabricants condemnats poden reclamar els diners.
Tanmateix, la sentència del Tribunal Suprem dicta que el període de temps per presentar la reclamació és d’un any, és a dir, fins a l’octubre de 2022 a tot tardar. Els terminis de prescripció varien segons la marca en qüestió, començant per Nissan al gener, General Motors al febrer, Honda i Toyota al març, Renault, Hyundai i Ford al maig, tots ells l’any vinent 2022. Quan abans es comencin els tràmits del recurs, millor.