Tenint en compte la situació actual, amb l’augment dels contagis i la variant òmicron, els consumidors poden exigir els seus drets si s’han vist obligats a cancel·lar un viatge per la Covid-19.
Encara que ja no estigui en vigor l’estat d’alarma, continua vigent el Real Decret Llei 11/2020, del 31 de març, que reconeix en l’article 36 el “dret de resolució de determinats contractes sense penalització per part dels consumidors i usuaris” com a part de les mesures urgents per fer front al coronavirus. Aquesta possibilitat es permet si no es pot complir un contracte de compravenda de béns o prestació de serveis“ com a conseqüència de les mesures adoptades per les autoritats competents durant la vigència de l’estat d’alarma o durant les fases de desescalada o nova normalitat”.
Així, si un usuari no ha pogut viatjar aquests dies per la situació amb la COVID-19, té 14 dies des de la data en què va ser impossible l’execució del contracte per resoldre-ho. Si ha decidit cancel·lar un desplaçament pel coronavirus, l’empresa pot proposar-li una data de viatge alternativa en un termini de 14 dies o un bo substitutori. Serà decisió del consumidor si accepta aquestes alternatives. Si en 60 dies naturals des de la cancel·lació del viatge pel virus, les parts no arriben a un acord, l’empresari haurà de retornar l’import abonat “excepte despeses incorregudes degudament desglossades i facilitades al consumidor” en un termini màxim de 14 dies.
Cal recalcar que si després de cancel·lar un viatge per la COVID-19 la companyia no respon o no dóna una solució satisfactòria, l’usuari pot dirigir-se a L’OCUC per rebre assessorament.