Consum proposa obligar les companyies telefòniques a bloquejar les trucades comercials no desitjades i anul·lar els contractes fets per aquesta via

May 14, 2025Actualitat, Notícies

El Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 proposa tres mesures per acabar amb les trucades comercials no sol·licitades, reforçant la protecció de la ciutadania i limitant aquestes pràctiques intrusives

El ministre de Consum, Pablo Bustinduy, ha anunciat un canvi normatiu en la Llei de Serveis d’Atenció a la Clientela (SAC) per posar fi a les trucades comercials massives no desitjades als telèfons mòbils i fixos. Es tracta d’una iniciativa llargament reclamada per les organitzacions de consumidors i que pretén reduir la pressió publicitària abusiva i preservar la privacitat de la ciutadania.

Primerament, el govern obligarà les empreses a identificar totes les trucades comercials amb un prefix específic i clarament visible per a la persona receptora, diferenciat dels números habituals de contacte amb els consumidors. Si aquestes trucades no porten el prefix corresponent, les operadores estaran obligades a bloquejar-les. Tot i això, per fer-ho possible, caldrà que el Govern adapti abans el Pla Nacional de Numeració per facilitar la identificació, tal com recull l’esmena presentada

En segon lloc, es declararan nuls els contractes subscrits a través d’aquestes pràctiques. També, s’inclou l’obligació per part de les empreses de renovar cada dos anys el consentiment dels usuaris per rebre trucades comercials.

Finalment, es preveu limitar l’horari de les trucades comercials autoritzades i prohibir-les de forma total a persones inscrites en la Llista Robinson, que protegeix qui expressament rebutja comunicacions publicitàries. També es reforçaran els controls i sancions a les empreses que incompleixin aquestes normes.

Aquestes mesures, que s’aprovaran en les pròximes setmanes, tenen com a objectiu millorar la protecció de la ciutadania davant pràctiques comercials abusives i intrusives.