Son moltes les aerolínies que actualment cobren als seus clients un extra per poder pujar una maleta de mà a l’avió, encarint el preu del bitllet bàsic, en el qual només entra contemplada una bossa o motxilla petita Però, és legal aquesta pràctica?
El Ministeri de Consum està investigant set companyies aèries de baix cost que operen en territori espanyol per suposades irregularitats en la seva política d’equipatge de mà i assignació de seients en el moment de contractar el vol.
Consum considera que cobren com a “extres” serveis que són necessaris i imprescindibles per als passatgers a l’hora de viatjar i que no haurien de tenir un cost addicional. Consum estudia si aquest tipus de pràctiques comercials per part d’algunes companyies són abusives o deslleials.
El ministeri els ha obert un expedient sancionador, que podria acabar amb multes de fins a sis cops el benefici il·lícit obtingut amb aquestes pràctiques o el 4% de la facturació de les companyies.
La sentència de juny de 2022 del jutjat Mercantil nº1 de Madrid avala que el transport del viatger i el seu equipatge estan inclosos de manera gratuita en el preu del bitllet. Són molts els jutjats que s’han pronunciat i han conclòs que pujar a l’avió amb la maleta de mà és un dret indispensable i gratuït per tots els passatgers.
Sempre que sigui una maleta que per les seves mesures i pes pugui portar-se a la cabina, les companyies aèries no haurien de cobrar un suplement, i en el cas de cobrar-lo, el consumidor té dret a presentar una reclamació.
Els tribunals que s’han pronunciat fins ara han considerat ilegal aquesta pràctica en casos concrets, en els que el consumidor interposa una acció individual enfront l’aerolínia. En aquests casos, el tribunal es limita a declarar la nul·litat d’aquesta clàusula del contracte i, per tant, condemna a l’aerolínia a retornar els diners al passatger.