Pròximament, s’aprovarà la nova normativa sobre retirar l’obligatorietat de màscares en interiors, però cal no oblidar que la pandèmia de coronavirus encara té un gran impacte sobre la forma en la qual viatgem. Per això, us oferim consells i recomanacions a tenir en compte perquè, si es viatja aquesta Setmana Santa, tots els consumidors estiguin protegits.
En cas de viatjar a l’estranger, recordem els drets de l’usuari davant possibles cancel·lacions de reserves o denegacions d’embarcament per la COVID-19.
Cancel·lacions de vols o reserves hoteleres per no complir les mesures COVID del país que es visita
Encara que el trànsit aeri ha tornat majoritàriament a la seva activitat prepandèmia, en els últims dies s’han cancel·lat desenes de vols per contagis de coronavirus, per la qual cosa hem de continuar sent cautelosos i complir amb les recomanacions del Ministeri de Sanitat.
A més, la situació epidemiològica no és igual a tot el món i cada país disposa de diferents requisits per a l’entrada en el seu territori. Per això, s’aconsella que abans de contractar un viatge, a mesura que es vagi acostant la data del desplaçament, els consumidors revisin la web del Ministeri d’Afers exteriors, que ofereix informació detallada i actualitzada sobre aquest tema sobre cada país.
El consumidor és el responsable de complir aquestes normes i, per tant, d’informar-se sobre aquest tema. En cas de no ser així, no podrà reclamar a l’aerolínia o empresa amb la qual hagi reservat el viatge o l’allotjament.
Cancel·lació per positiu del viatger
Els protocols canvien, però segueix sense ser recomanable agafar un vol si s’és positiu en coronavirus. Si s’ha contractat una assegurança, es podrà gestionar la devolució dels imports, i encara que no s’hagi contractat, com és una causa de força major la que impedeix el viatge, es tindrà dret al reintegrament dels imports.
Cancel·lació d’un vol o una reserva per part de la companyia
Si al destí s’instauren restriccions a l’entrada de viatgers i es cancel·la el vol o no es pot accedir a determinades zones en un viatge combinat, les companyies estan obligades a reemborsar el preu íntegre del bitllet (excepte despeses indegudes addicionals que hauran de desglossar-se). Com a alternativa, poden oferir un bo equivalent que l’usuari podrà canviar més endavant.
L’acceptació d’aquest bo és totalment voluntària i la seva oferta ha d’anar sempre acompanyada de l’oferta de reemborsament de l’import pagat. En cas d’acceptar-se, és important saber que tindrà validesa durant un any i, si transcorregut aquest període no s’ha canviat, es pot tornar a sol·licitar el reemborsament complet de l’import pagat pel viatge. Aquesta devolució del pagament haurà d’efectuar-se en un termini inferior a catorze dies.
És recomanable també valorar la contractació d’una assegurança de cancel·lació de viatges, revisant sempre la cobertura real d’aquest, per a estar protegits en cas d’haver de cancel·lar un viatge per motius personals o laborals.
A més, recordem, a instàncies d’Afers exteriors, que per a facilitar l’atenció als usuaris davant eventuals emergències es poden registrar abans de viatjar en el Registre de Viatgers d’aquest ministeri.