El personal de cabina de la companyia aèria Ryanair ha convocat una vaga de 24 hores pels dies 24, 25, 26 i 30 de juny i 1 i 2 de juliol de 2022, de la qual se’n preveuen afectacions arreu de Catalunya. Per això, és molt important que els usuaris consultin freqüentment la situació del vol amb l’aerolínia o l’agència de viatges.
Segons s’estableix en la Unió Europea pel Reglament CE 261/2004, si la companyia aèria cancel·la el vol o es produeix un retard superior a les 5 hores, les persones usuàries poden escollir entre la devolució de l’import del bitllet o un mitjà de transport alternatiu.
En cas que s’opti pel transport alternatiu, Ryanair ha d’oferir menjar, begudes i, si fos necessari, sistemes de comunicació de manera gratuïta fins a la nova sortida. A més, si la sortida és l’endemà o dies més tard, també ha de proporcionar allotjament amb els desplaçaments inclosos.
La normativa comunitària també estableix una compensació econòmica per cancel·lació o retards de 3 hores o més d’entre 250 i 600 €. La quantia oscil·la en funció de la distància del vol, excepte que la línia aèria comuniqui la cancel·lació amb una antelació mínima de dues setmanes.
Distància del vol | Vols dins de la UE | Vols fora de la UE |
Fins a 1.500 km | 250 € | 250 € |
Entre 1.500 i 3.500 km | 400 € | 400 € |
Més de 3.500 km | 400 € | 600 € |
Cal tenir en compte que si la companyia ofereix un vol alternatiu que permeti a l’usuari arribar a destí amb poques hores de diferència respecte de l’hora prevista inicialment, la compensació econòmica es reduirà al 50%.
Si Ryanair no compleix el Reglament CE 261/2004, els consumidors poden demanar el full oficial de reclamació en el mateix taulell de l’aeroport o reclamar a l’empresa per algun mitjà que en deixi constància (formulari web, telèfon amb número d’incidència, etc.). Si en el termini d’un mes no s’obté resposta, o bé la resposta no és satisfactòria, es pot contactar amb l’Organització de Consumidors i Usuaris de Catalunya per obtenir més informació de com procedir.