Dia Mundial dels Drets de les Persones Consumidores

Mar 15, 2022Actualitat

Avui, 15 de març de 2022 se celebra com cada any el Dia Mundial dels Drets del Consumidor. Aquest dia és una jornada per promoure els drets elementals de tots els consumidors, per exigir que els seus drets siguin respectats i protegits, i per protestar contra els abusos del mercat i les injustícies socials que els soscaven.

Aquesta data va ser declarada per les Nacions Unides l’any 1983 amb l’objectiu de visualitzar els drets que assisteixen als consumidors i usuaris. El 15 de març de 1962, el llavors president dels EUA, John F. Kennedy, va pronunciar un discurs davant el Congrés en el qual, per primera vegada, es va donar importància, a la figura del consumidor com un element fonamental dins del procés productiu i es va reconèixer la seva rellevància política, instant a les institucions públiques a prendre mesures per protegir els seus drets.

Des de l’Agència Catalana de Consum tindrà lloc l’acte de commemoració del Dia Mundial dels Drets dels Consumidors. Aquest any se centrarà sobre la influència de les tecnologies en les nostres decisions i en els nostres drets com a consumidors, i la responsabilitat que hi tenim tots els agents implicats: ciutadania, empreses, organitzacions i governs. Es podrà seguir en línia registrant-se amb antelació en l’Espai Virtual de l’Escola de Consum de Catalunya.

Internacionalment, des de Consumers International, una organització internacional formada per diverses associacions a favor dels consumidors, tractaran els problemes més urgents als quals s’enfronten els consumidors al món de les finances digitals. Ho fan al Fòrum de Finances Digitals Justes (Fair Digital Finance Forum), del 14 al 18 de març de 2022.

La celebració d’aquest dia és una oportunitat per reivindicar una protecció adequada dels consumidors i usuaris. Per això, es destaquen diversos punts que des de L’OCUC volem donar molta importància en un dia com avui.

  • Garantir els drets dels consumidors i usuaris: S’han d’exigir contractes sense abusos ni clàusules abusives.
  • Garantir l’accés als serveis bancaris: Cal donar més suport a la gent gran en els serveis bancaris i fer-los accessibles a tota la població.
  • Desenvolupar polítiques inclusives en el sector de les tecnologies de la informació: És necessària una inclusió tecnològica en aquest àmbit per tal d’evitar bretxes digitals (d’edat, territorials, econòmiques, culturals) que afecten els consumidors més vulnerables.
  • Protegir els consumidors davant de la desigualtat creixent pel preu de l’energia: S’han d’oferir preus assequibles, justos i sostenibles, donant una posició central al consumidor.
Per a més informació sobre aquest i altres temes de consum, contacta amb nosaltres a través de la nostra pàgina ocuc.cat, o a Twitter i Instagram.